Hodowla

Podstawowym zadaniem hodowli lasu jest zachowanie i wzbogacanie lasów istniejących (odnawianie) oraz tworzenie nowych (zalesianie), z respektowaniem warunków przyrodniczych i procesów naturalnych. Hodowla lasu obejmuje zbiór i przechowywanie nasion drzew, produkcję sadzonek na szkółkach, zakładanie oraz pielęgnację i ochronę upraw leśnych oraz drzewostanów.

Hodowla lasu korzysta z dorobku nauk przyrodniczych, m.in. klimatologii, gleboznawstwa, botaniki czy fizjologii roślin. W pracach hodowlanych leśnicy dążą do dostosowania składu gatunkowego lasu do siedliska. Dzięki temu las jest bardziej odporny na zagrożenia.

Las, jeśli nie powstał w sposób naturalny, jest sadzony przez leśników. Sadzonki hoduje się w szkółkach. Uprawy są poddawane zabiegom pielęgnacyjnym i ochronnym. Mają one stworzyć optymalne warunki wzrostu dla drzew najbardziej pożądanych w składzie gatunkowym rosnącego drzewostanu. Ostatnim elementem hodowli jest wycinka drzew dojrzałych, tak aby możliwe było odnowienie lasu, w sposób optymalny dla wymagań rosnących gatunków drzew.

Przeczytaj więcej na stronie lasy.gov.pl.

 

W Nadleśnictwie Brynek odnowienia obejmują rocznie ok. 168 ha. Bierzemy także udział w programie zwiększania lesistości kraju poprzez pomoc w sporządzaniu planów zalesieniowych dla prywatnych właścicieli gruntów rolnych – z każdym rokiem zalesiają oni coraz większe tereny.

Odnowienia możemy podzielić na odnowienia sztuczne, czyli sadzenie sadzonek lub wysiewanie nasion przez człowieka, oraz odnowienia naturalne, czyli zjawisko samoistnego powstania młodego pokolenia drzew pod okapem drzewostanu lub w jego sąsiedztwie. Odnowienia naturalne w lasach zagospodarowanych nie przebiegają zazwyczaj żywiołowo, lecz są kierowane przez człowieka. Prace polegają na spulchnieniu gleby pod okapem drzewostanu w roku, w którym spodziewany jest duży urodzaj nasion, oraz rozluźnieniu drzew, tak by do dna lasu dochodziła odpowiednia ilość światła.

Corocznie Nadleśnictwo Brynek pielęgnuje ok. 300 ha gleby w uprawach leśnych. Polega to na wykaszaniu chwastów wśród drzewek. Równocześnie wykonuje się cięcia pielęgnacyjne, które w zależności od wieku drzewostanu mają inny charakter i noszą inną nazwę: czyszczenia wczesne w okresie uprawy, czyszczenia późne w okresie młodnika, trzebieże wczesne w okresie dojrzewania drzewostanu oraz trzebieże późne w okresie dojrzałości drzewostanu.

Czyszczenia wczesne wykonujemy corocznie na obszarze ok. 100 ha, czyszczenia późne – na 170 ha, trzebieże wczesne – na 240 ha, a trzebieże późne – na ok. 560 ha.

Następną czynnością jest wprowadzanie sadzonek gatunków drzew i krzewów, które mogą stworzyć dolne warstwy drzewostanu, tzw. podszytu. Podszyt sadzony jest na siedliskach ubogich, gdzie z powodu niedoboru związków pokarmowych lub wody gatunki drzewiaste mają niewielką szansę wytworzenia dolnego piętra drzewostanu.

Na siedliskach żyznych, zalesionych przed laty głównie sosną, wprowadzamy obecnie pod osłoną istniejącego drzewostanu dąb i buk.

Monitoring zmian dotyczących pozyskania drewna, wybranych zagadnień z hodowli lasu (odnowień, zalesień, zabiegów pielęgnacyjnych i oceny upraw) mogą Państwo pobrać tutaj


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

„Wiosna w lesie”

„Wiosna w lesie”

W dniu 12 maja br Nadleśnictwo Brynek zorganizowało dla uczniów z zaprzyjaźnionej  Szkoły Podstawowej w Tworogu zajęcia edukacyjne pt. „Wiosna w lesie". W spotkaniu udział wzięły dwie drugie klasy w sumie ponad 30 dzieciaków wraz ze swoimi wychowawczyniami. Na wstępie w izbie edukacyjnej zlokalizowanej przy siedzibie nadleśnictwa odbyła się pogadanka z leśnikiem o tym jak przyroda wiosną budzi się do życia, jakie są pierwsze oznaki wiosny, które ptaki wracają po zimie z ciepłych krajów, jak zachowują się zwierzęta o tej porze roku, dlaczego zmienia się ich wygląd, sierść czy zachowanie.

Następnie dzieci układały obrazki wiosennych kwiatów z rozsypanych puzzli. Przedstawiały one: przebiśniegi, krokusy, zawilce, przylaszczki, stokrotki oraz sasanki. Dzieci nie miały większych kłopotów z ułożeniem obrazków ale przy nazwaniu poszczególnych roślin musiały już pomóc panie.

Następnie wszyscy uczestnicy spotkania wyruszyli na spacer w celu poszukiwania wiosny w lesie. Nie było to trudne zadanie, w koło kwitły krzewy, drzewa wypuszczały młode listki, zieleniła się trawa, żuki dreptały po leśnych ścieżkach razem z nami, mrówki jak zawsze dzielnie pracowały naprawiały po zimie swoje kopce, a  ptaki uprzyjemniały nam pobyt w lesie swoim śpiewem.

Po spacerze wróciliśmy do izby leśnej na zasłużone pieczone kiełbaski. Podczas kiedy drugoklasiści posilali się kiełbaskami edukator czytał opowieść o jelonku Guziku, który próbował się dowiedzieć kim tak naprawdę jest.

I na tym musieliśmy zakończyć nasze spotkanie.

Do zobaczenia następnym razem!