Natura 2000

Podziemia Tarnogórsko-Bytomskie położone są częściowo na gruntach będących w zarządzie Nadleśnictwa Brynek. Z ogólnej powierzchni obszaru ochrony 3490,80 ha w jego skład zaliczono 945,77 ha gruntów Lasów Państwowych zarządzanych przez Nadleśnictwo Brynek.
 
Obszar Podziemi Tarnogórsko-Bytomskich został wyznaczony w celu ochrony siedlisk bytowania kilku gatunków nietoperzy i aktualnie nie posiada planu zadań ochronnych.
 
Obszar ten stanowią wyrobiska podziemne po eksploatacji kruszców metali ciężkich. Jest to jeden z największych systemów podziemnych na świecie. Wyrobiska te powstawały od XII do XX wieku, a obecnie liczą ponad 300 km chodników oraz liczne komory i wybierki. Podziemia te obejmują 5 sztolni odwadniających, liczne szyby i odsłonięcia w kamieniołomach.
 
 
 
- Europejska przestrzeń przyrodnicza.
Powiązanie wewnętrzne i zewnętrzne ostoi przyrodniczych Natura 2000 z elementami systemu krajowego realizowane jest przez zespół korytarzy europejskiej sieci ekologicznej ECONET PL. 
W granicach Nadleśnictwa Brynek obejmuje on korytarze ekologiczne ECONET – Lasy Lublinieckie- Wyżyna Śląska(KP6) i Lasy Lublinieckie-  Wyżyna Krakowsko-Częstochowska(KP 7) o znaczeniu ponadregionalnym, oraz korytarz ekologiczny o znaczeniu krajowym-  Mała Panew(51k).

natura 2000

Na terenie naszego nadleśnictwa znajduje obszar NATURA 2000 Podziemia Tarnogórsko-Bytomskie.

Podziemia Tarnogórsko-Bytomskie położone są częściowo na gruntach będących w zarządzie Nadleśnictwa Brynek. Z ogólnej powierzchni obszaru ochrony 3490,80 ha w jego skład zaliczono 945,77 ha gruntów Lasów Państwowych zarządzanych przez Nadleśnictwo Brynek.

Obszar Podziemi Tarnogórsko-Bytomskich został wyznaczony w celu ochrony siedlisk bytowania kilku gatunków nietoperzy i aktualnie nie posiada planu zadań ochronnych.

Obszar ten stanowią wyrobiska podziemne po eksploatacji kruszców metali ciężkich. Jest to jeden z największych systemów podziemnych na świecie. Wyrobiska te powstawały od XII do XX wieku, a obecnie liczą ponad 300 km chodników oraz liczne komory i wybierki. Podziemia te obejmują 5 sztolni odwadniających, liczne szyby i odsłonięcia w kamieniołomach.

 

- Europejska przestrzeń przyrodnicza.
Powiązanie wewnętrzne i zewnętrzne ostoi przyrodniczych Natura 2000 z elementami systemu krajowego realizowane jest przez zespół korytarzy europejskiej sieci ekologicznej ECONET PL. 
W granicach Nadleśnictwa Brynek obejmuje on korytarze ekologiczne ECONET – Lasy Lublinieckie- Wyżyna Śląska(KP6) i Lasy Lublinieckie-  Wyżyna Krakowsko-Częstochowska(KP 7) o znaczeniu ponadregionalnym, oraz korytarz ekologiczny o znaczeniu krajowym-  Mała Panew(51k).

Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

„Wiosna w lesie”

„Wiosna w lesie”

W dniu 12 maja br Nadleśnictwo Brynek zorganizowało dla uczniów z zaprzyjaźnionej  Szkoły Podstawowej w Tworogu zajęcia edukacyjne pt. „Wiosna w lesie". W spotkaniu udział wzięły dwie drugie klasy w sumie ponad 30 dzieciaków wraz ze swoimi wychowawczyniami. Na wstępie w izbie edukacyjnej zlokalizowanej przy siedzibie nadleśnictwa odbyła się pogadanka z leśnikiem o tym jak przyroda wiosną budzi się do życia, jakie są pierwsze oznaki wiosny, które ptaki wracają po zimie z ciepłych krajów, jak zachowują się zwierzęta o tej porze roku, dlaczego zmienia się ich wygląd, sierść czy zachowanie.

Następnie dzieci układały obrazki wiosennych kwiatów z rozsypanych puzzli. Przedstawiały one: przebiśniegi, krokusy, zawilce, przylaszczki, stokrotki oraz sasanki. Dzieci nie miały większych kłopotów z ułożeniem obrazków ale przy nazwaniu poszczególnych roślin musiały już pomóc panie.

Następnie wszyscy uczestnicy spotkania wyruszyli na spacer w celu poszukiwania wiosny w lesie. Nie było to trudne zadanie, w koło kwitły krzewy, drzewa wypuszczały młode listki, zieleniła się trawa, żuki dreptały po leśnych ścieżkach razem z nami, mrówki jak zawsze dzielnie pracowały naprawiały po zimie swoje kopce, a  ptaki uprzyjemniały nam pobyt w lesie swoim śpiewem.

Po spacerze wróciliśmy do izby leśnej na zasłużone pieczone kiełbaski. Podczas kiedy drugoklasiści posilali się kiełbaskami edukator czytał opowieść o jelonku Guziku, który próbował się dowiedzieć kim tak naprawdę jest.

I na tym musieliśmy zakończyć nasze spotkanie.

Do zobaczenia następnym razem!