Orienteering w naszym nadleśnictwie

Zapraszamy Państwa do aktywnego spędzenia czasu na łonie natury. W tutejszych lasach przy Nadleśnictwie stworzyliśmy trasy do orientacji sportowej czyli orienteeringu. Na temat tej dyscypliny można przeczytać w naszej broszurze.

Cała zabawa polega na tym, że ściągamy sobie z naszej strony mapę. Są one zamieszczone w różnych skalach: 1:5000, 1:10000, 1:15000. Jeżeli chcemy spróbować swoich sił po raz pierwszy w biegu lub marszu na orientację to pobieramy i drukujemy mapę 1:10000 oraz dodatkowo 1:5000, która pokazuje więcej szczegółów i pomoże nam łatwiej znaleźć punkty. Dodatkowo należy sobie wydrukować kartę startową, na której będziemy zaznaczać obecność na punktach kontrolnych i czas pokonania trasy. Na mapie czerwonymi kółkami zaznaczone są miejsca, w których znajdują się punkty, a obok nich napisana jest liczba z ich numerem w terenie. Start i meta znajdują się przy wiacie obok placu zabaw – na mapie jest to trójkąt z podwójnym kółkiem. Mając mapę i kartę startową stajemy na starcie i orientujemy mapę z terenem korzystając z charakterystycznych szczegółów, jak np. drogi - pomocny może być nam w tym kompas. Następnie odnajdujemy punkty według podanej  kolejności. Punkty to słupki z tabliczkami, na których znajdują się ich numery. Na słupkach znajduje się również perforator, którym podbijamy naszą kartę. Odnalazłszy wszystkie punkty docieramy na metę i odnotowujemy swój czas pokonania trasy.

Do jazdy rowerowej na orientację posługujemy się mapą: 1:15000.

Niżej podane są kolejności punktów do znalezienia w poszczególnych wariantach tras( numer kolejnego punktu i jego numer w terenie) oraz długość tras w linii prostej (w rowerowej długość rzeczywista będzie większa i zależna od wybranych przez nas dróg) . Można je sobie oczywiście modyfikować i znajdować w kolejności zależnej tylko od nas.

Wszystkie informacje na temat orienteeringu w Nadleśnictwie Brynek udziela:

 Paweł Drabek   tel. 601551675

 

Życzymy udanej zabawy.

 

 

Rodzaje tras:

 

- biegowa łatwa: – dł. 1,3km

1-31, 2-32, 3-34, 4-35, 5-43 – dł. 1,3km

 

- biegowa trudna: – dł. 3,7km

1-31, 2-36, 3-37, 4-38, 5-39, 6-40, 7-41, 8-42, 9-34, 10-35, 11-43

 

- rowerowa łatwa: – dł. 4,5km (w linii prostej)

1-31, 2-45, 3-33, 4-32, 5-54, 6-55, 7-34, 8-44

 

- rowerowa trudna: – dł. 9,5km (w linii prostej)

1-45, 2-46, 3-47, 4-48, 5-49, 6-50, 7-51, 8-52, 9-53, 10-54, 11-55, 12-44


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

WYJAZD TERENOWY MŁODZIEŻY TL BRYNEK

WYJAZD TERENOWY MŁODZIEŻY TL BRYNEK

W dniach 14 i 15 czerwca 2018 r. miały miejsce wyjazdowe zajęcia terenowe w ramach realizacji programu praktycznej nauki zawodu dla uczniów klas pierwszych Zespołu Szkół Leśnych i Ekologicznych im. Stanisława Morawskiego w Brynku.

 

Młodzieży zaprezentowano:

 

W dniu 14 czerwca 2018 r

- sukcesję ekologiczną oraz aktualny stan rekultywacji w kierunku leśnym na obszarze hałdy zlokalizowanej w Leśnictwie Górniki,

- przykłady antropopresji w jej różnorodnych przejawach oddziaływania na wielorakie elementy środowiska - ze szczególnym uwzględnieniem szkód górniczych oraz innych efektów działalności przemysłowej człowieka,

- przykłady architektonicznych zabytków techniki.

 

Gospodarz terenu leśnictwa Leśniczy Paweł Adamczyk omówił i zobrazował przykładami możliwości, metody oraz problemy w prowadzeniu rekultywacji terenów poprzemysłowych. Młodzież miała okazję poznać także aspekt przejawu działalności człowieka w postaci kultury techniki i architektury - był to obiekt nieczynnego zabytkowego szybu kopalni.

 

Przewodnik podkreślił, iż przejawy oddziaływania człowieka na środowisko nie muszą mieć wyłącznie negatywnego efektu – obrazując te słowa prezentacją terenów o charakterze rekreacyjnym, powstałych w nieckach zapadlisk utworzonych w efekcie użytkowania górniczego. Leśniczy Adamczyk zastosował podczas wykładu terenowego ciekawe, niekonwencjonalne i skuteczne narzędzia przekazywania wiedzy – opowiadając o mechanizmach sukcesji zaprezentował teren przeprowadzonej z sukcesem rekultywacji na obszarze hałdy… wykonując szkice bezpośrednio na podłożu z użyciem dostępnych na miejscu materiałów, wyłożył obrazowo uczniom tematykę z zakresu stadiów sukcesji.

 

Drastycznym obrazem, który przemówił do wyobraźni młodych ludzi - i zapewne pozostanie w ich pamięci i świadomości - był widok ton śmieci nielegalnie wywiezionych na stok rekultywowanej hałdy, widoczna eutrofizacja sąsiadującego z obiektem niewielkiego oczka wodnego była dla słuchaczy ewidentnym przykładem efektów presji człowieka na środowisko, przykładem zmian o charakterze negatywnym i wieloaspektowym. Kontrast z sąsiadującym, znajdującym się nieopodal skutecznie rekultywowanym terenem o charakterze leśnym był dla uczniów dowodem na to, jak bezmyślność i brak wiedzy oraz odpowiedzialności, niweczyć może czasochłonne i kosztowne wysiłki podejmowane w trosce o dobry stan środowiska naturalnego.

 

W dniu 15 czerwca 2018 r. Leśniczy Waldemar Kempny zaimponował słuchaczom wiedzą historyczną i geograficzną, a także wybitną znajomością botaniki. Na terenie Leśnictwa Stolarzowice młodzież odbyła spacer trasą wyznaczoną w rezerwacie „Segiet”, poznając osobliwości ukształtowania terenu będącego skutkiem działań człowieka na przestrzeni wieków oraz mając okazję odnaleźć i rozpoznać gatunki roślin prawnie chronionych, Młodzi ludzie mieli okazję zwiedzić labirynt skalny na terenie historycznie użytkowanym górniczo, a także wysłuchać historii powstania i zaobserwować teraźniejszy stan procesu sukcesji ekologicznej na terenie hałdy popłuczkowej.

Młodzież nagrodziła obu przewodników gromkimi brawami,

 

Pytania, na które wyczerpująco odpowiadali Panowie Leśniczowie, były okazją do uzyskania dodatkowych informacji przez uczniów, którzy  mają zainteresowania z kręgu ekologii, sozologii a także tych, którzy planują zdobytą wiedzą podzielić się w gronie rodziny i znajomych, propagując ją w szerokich kręgach.

 

Okazją do wykazania się wiedzą przedmiotową i ogólnoprzyrodniczą dot. mechanizmów współistnienia i kierunkowego przekształcania się biocenoz był mini-quiz, podczas którego niektórzy zasłużyli na wyróżnienie za posiadaną wiedzę.