Skąd się bierze drewno

Zaspokojenie naszego zapotrzebowania na drewno i zapewnienie trwałości lasów nie są sprzecznymi interesami. Drewno w Polsce jest naturalnym bogactwem, które jest całkowicie odnawialne.

Gwarantuje to wielofunkcyjna, zrównoważona gospodarka leśna, prowadzona przez Lasy Państwowe, opiekujące się 77,5 proc. polskich lasów (największa w Unii Europejskiej organizacja zarządzająca lasami publicznymi).

Leśnicy pozyskują drewno w granicach wyznaczonych przez standardy ekologicznej gospodarki, badania naukowe i 10-letnie plany urządzenia lasu, zatwierdzane przez ministra środowiska – średnio do 55–60 proc. drewna, które przyrasta w lesie; cała reszta zwiększa zapas na pniu. Dlatego nasze zasoby drewna rosną z roku na rok i są już dwukrotnie większe niż pół wieku temu. Wynoszą 2,4 mld m sześc., w tym w Lasach Państwowych – blisko 1,9 mld m sześc., co czyni je piątymi co do wielkości w Europie. Kupując drewno lub produkty z drewna z Lasów Państwowych, mamy pewność, że surowiec został pozyskany w sposób niezagrażający przyrodzie.

Również zasobność drzewostanów w lasach zarządzanych przez PGL LP stale rośnie. W roku 1991 wynosiła 190 m sześc./ha, a 20 lat później, w 2011 r. – już 254 m sześc./ha. Według międzynarodowych statystyk polskie lasy zaliczają się pod tym względem do czołówki europejskiej, charakteryzując się ponaddwukrotnie wyższą przeciętną zasobnością niż pozostałe lasy Starego Kontynentu.

Stale rosnąca zasobność drzewostanów, a tym samym przyrastające zasoby drewna w Lasach Państwowych umożliwiają stopniowe zwiększanie jego pozyskania

Stale rosnąca zasobność drzewostanów, a tym samym przyrastające zasoby drewna w Lasach Państwowych umożliwiają stopniowe zwiększanie jego pozyskania.
 
Głównym dostawcą surowca na polski rynek są Lasy Państwowe, które pokrywają ponad 90 proc. zapotrzebowania krajowego przemysłu i mieszkańców. Aby zaspokoić rosnący popyt, leśnicy zwiększają pozyskanie drewna: od 1990 r. wzrosło ono przeszło dwukrotnie – do ponad 35 mln m sześc. Ponieważ jednocześnie rośnie powierzchnia lasów, a przede wszystkim ich zasobność, naukowcy oceniają, że Lasy Państwowe będą mogły zwiększyć pozyskanie drewna do 40 mln m sześc. w 2030 r. i 45 mln m sześc. w połowie stulecia.

Warto pamiętać, że przychody Lasów Państwowych w ponad 90 proc. pochodzą właśnie ze sprzedaży drewna. To zapewnia im samodzielność finansową i umożliwia wykonywanie licznych zadań na rzecz polskich lasów i ich użytkowników bez korzystania z pieniędzy podatników (inaczej niż w wielu innych krajach Europy).

Zwiększają się nie tylko nasze zasoby drewna, lecz także powierzchnia lasów. W połowie XX w. zajmowały nieco ponad jedną piątą obszaru Polski, a dziś już niewiele mniej niż jedną trzecią. Lasy Państwowe pozyskują drewno, ale w tym samym czasie odnawiają drzewostany i zalesiają dotychczasowe nieużytki. Co roku leśnicy sadzą aż 500 mln nowych drzew, czyli średnio… 57 tys. na godzinę.


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

WYJAZD TERENOWY MŁODZIEŻY TL BRYNEK

WYJAZD TERENOWY MŁODZIEŻY TL BRYNEK

W dniach 14 i 15 czerwca 2018 r. miały miejsce wyjazdowe zajęcia terenowe w ramach realizacji programu praktycznej nauki zawodu dla uczniów klas pierwszych Zespołu Szkół Leśnych i Ekologicznych im. Stanisława Morawskiego w Brynku.

 

Młodzieży zaprezentowano:

 

W dniu 14 czerwca 2018 r

- sukcesję ekologiczną oraz aktualny stan rekultywacji w kierunku leśnym na obszarze hałdy zlokalizowanej w Leśnictwie Górniki,

- przykłady antropopresji w jej różnorodnych przejawach oddziaływania na wielorakie elementy środowiska - ze szczególnym uwzględnieniem szkód górniczych oraz innych efektów działalności przemysłowej człowieka,

- przykłady architektonicznych zabytków techniki.

 

Gospodarz terenu leśnictwa Leśniczy Paweł Adamczyk omówił i zobrazował przykładami możliwości, metody oraz problemy w prowadzeniu rekultywacji terenów poprzemysłowych. Młodzież miała okazję poznać także aspekt przejawu działalności człowieka w postaci kultury techniki i architektury - był to obiekt nieczynnego zabytkowego szybu kopalni.

 

Przewodnik podkreślił, iż przejawy oddziaływania człowieka na środowisko nie muszą mieć wyłącznie negatywnego efektu – obrazując te słowa prezentacją terenów o charakterze rekreacyjnym, powstałych w nieckach zapadlisk utworzonych w efekcie użytkowania górniczego. Leśniczy Adamczyk zastosował podczas wykładu terenowego ciekawe, niekonwencjonalne i skuteczne narzędzia przekazywania wiedzy – opowiadając o mechanizmach sukcesji zaprezentował teren przeprowadzonej z sukcesem rekultywacji na obszarze hałdy… wykonując szkice bezpośrednio na podłożu z użyciem dostępnych na miejscu materiałów, wyłożył obrazowo uczniom tematykę z zakresu stadiów sukcesji.

 

Drastycznym obrazem, który przemówił do wyobraźni młodych ludzi - i zapewne pozostanie w ich pamięci i świadomości - był widok ton śmieci nielegalnie wywiezionych na stok rekultywowanej hałdy, widoczna eutrofizacja sąsiadującego z obiektem niewielkiego oczka wodnego była dla słuchaczy ewidentnym przykładem efektów presji człowieka na środowisko, przykładem zmian o charakterze negatywnym i wieloaspektowym. Kontrast z sąsiadującym, znajdującym się nieopodal skutecznie rekultywowanym terenem o charakterze leśnym był dla uczniów dowodem na to, jak bezmyślność i brak wiedzy oraz odpowiedzialności, niweczyć może czasochłonne i kosztowne wysiłki podejmowane w trosce o dobry stan środowiska naturalnego.

 

W dniu 15 czerwca 2018 r. Leśniczy Waldemar Kempny zaimponował słuchaczom wiedzą historyczną i geograficzną, a także wybitną znajomością botaniki. Na terenie Leśnictwa Stolarzowice młodzież odbyła spacer trasą wyznaczoną w rezerwacie „Segiet”, poznając osobliwości ukształtowania terenu będącego skutkiem działań człowieka na przestrzeni wieków oraz mając okazję odnaleźć i rozpoznać gatunki roślin prawnie chronionych, Młodzi ludzie mieli okazję zwiedzić labirynt skalny na terenie historycznie użytkowanym górniczo, a także wysłuchać historii powstania i zaobserwować teraźniejszy stan procesu sukcesji ekologicznej na terenie hałdy popłuczkowej.

Młodzież nagrodziła obu przewodników gromkimi brawami,

 

Pytania, na które wyczerpująco odpowiadali Panowie Leśniczowie, były okazją do uzyskania dodatkowych informacji przez uczniów, którzy  mają zainteresowania z kręgu ekologii, sozologii a także tych, którzy planują zdobytą wiedzą podzielić się w gronie rodziny i znajomych, propagując ją w szerokich kręgach.

 

Okazją do wykazania się wiedzą przedmiotową i ogólnoprzyrodniczą dot. mechanizmów współistnienia i kierunkowego przekształcania się biocenoz był mini-quiz, podczas którego niektórzy zasłużyli na wyróżnienie za posiadaną wiedzę.