użytkowanie lasu

Użytkowanie lasu to korzystanie z jego zasobów – pozyskanie drewna, zbiór płodów runa leśnego, zbiór roślin lub ich części na potrzeby przemysłu farmaceutycznego, pozyskanie choinek, eksploatacja kopalin i wiele innych. Leśnicy umożliwiają społeczeństwu korzystanie z darów lasu, ale w sposób zapewniający mu trwałość.

Rozmiar pozyskania drewna określony jest w planie urządzenia lasu, który sporządzany jest dla każdego nadleśnictwa na 10 lat. Zapewnia on pozyskiwanie drewna w granicach nie tylko  nieprzekraczających możliwości produkcyjnych lasu, lecz także systematycznie zwiększających zapas drewna pozostającego w lasach, tzw. zapas na pniu. Krótko mówiąc, leśnicy prowadzą w lasach gospodarkę w sposób zapewniający ich trwałość i możliwość biologicznego odtwarzania.

O wielkości pozyskania drewna decyduje tzw. etat cięć określony w każdym planie urządzenia lasu. Jest to ilość drewna możliwa do wycięcia w określonych drzewostanach na określonej powierzchni  w okresie 10 lat, które obejmuje plan. Dzięki temu, że etat jest niższy niż przyrost drewna w tym samym okresie, następuje stały wzrost zapasu „drewna na pniu" (w Polsce pozyskuje się ok. 55 proc. przyrostu). Ocenia się, że zasobność polskich lasów wynosi obecnie ponad 2,049 mld m sześć. drewna.

Pozyskane drewno pochodzi z:

·         cięć rębnych – usuwania z lasu drzewostanów „dojrzałych"; ich podstawowym celem jest przebudowa i odtworzenie drzewostanów;

·         cięć pielęgnacyjnych (czyszczeń i trzebieży) – usuwania z lasu części drzew uznanych za niepożądane i szkodliwe dla pozostałych drzew i wartościowych elementów drzewostanu;

·         cięć niezaplanowanych – są one konsekwencją wystąpienia klęsk żywiołowych w lasach.

Przeczytaj więcej na www.lasy.gov.pl.

Nadleśnictwo Brynek prowadzi gospodarkę leśną na powierzchni ponad 16 tys. ha i pozyskuje rocznie ok. 60 tys. m sześc. drewna.

Rozmiar pozyskania wynika ze stosowania cięć pielęgnacyjnych (w drzewostanach młodszych), cięć rębnych (w drzewostanach dojrzałych do wyrębu) oraz cięć przygodnych będących następstwem nieprzewidzianych sytuacji (np. klęski żywiołowej). W cięciach przedrębnych w 2013  r. w Nadleśnictwie Brynek pozyskano 15,3 tys. m sześc. grubizny, w cięciach rębnych – ponad 37,9 tys. m sześc., a w przygodnych – ponad 6,8 tys. m sześc. Większość pozyskania stanowi drewno drzew iglastych, głównie sosna i świerk. Z gatunków liściastych pozyskuje się głównie takie gatunki, jak brzoza, dąb, jesion, klon, olsza i grab.

Część ilość drewna w Nadleśnictwie Brynek pochodzi z likwidacji szkód, spowodowanych niekorzystnym oddziaływaniem czynników atmosferycznych, takich jak okiść, wiatrołomy oraz w wyniku wydzielania się posuszu. Podczas sanitarnego porządkowania lasu pozyskuje się od 10 do 15 proc. (średnio na przestrzeni ostatnich 30 lat – 15 proc.) całkowitej masy grubizny pozyskiwanej każdego roku w nadleśnictwie.

Drewno pozyskane na terenie Nadleśnictwa Brynek trafia głównie do przedsiębiorstw zajmujących się dalszym przerobem tego surowca: tartaków, zakładów przemysłu celulozowo-papierniczego, fabryk mebli oraz mniejszych zakłady stolarskich. Ponadto drewno opałowe kupowane jest przez nabywców indywidualnych na potrzeby gospodarstw domowych, a także trafia do elektrowni, w których wykorzystuje się je jako odnawialne źródło do produkcji  energii elektrycznej.

Zapoznaj się z ofertą sprzedaży drewna Nadleśnictwa Brynek


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

„Wiosna w lesie”

„Wiosna w lesie”

W dniu 12 maja br Nadleśnictwo Brynek zorganizowało dla uczniów z zaprzyjaźnionej  Szkoły Podstawowej w Tworogu zajęcia edukacyjne pt. „Wiosna w lesie". W spotkaniu udział wzięły dwie drugie klasy w sumie ponad 30 dzieciaków wraz ze swoimi wychowawczyniami. Na wstępie w izbie edukacyjnej zlokalizowanej przy siedzibie nadleśnictwa odbyła się pogadanka z leśnikiem o tym jak przyroda wiosną budzi się do życia, jakie są pierwsze oznaki wiosny, które ptaki wracają po zimie z ciepłych krajów, jak zachowują się zwierzęta o tej porze roku, dlaczego zmienia się ich wygląd, sierść czy zachowanie.

Następnie dzieci układały obrazki wiosennych kwiatów z rozsypanych puzzli. Przedstawiały one: przebiśniegi, krokusy, zawilce, przylaszczki, stokrotki oraz sasanki. Dzieci nie miały większych kłopotów z ułożeniem obrazków ale przy nazwaniu poszczególnych roślin musiały już pomóc panie.

Następnie wszyscy uczestnicy spotkania wyruszyli na spacer w celu poszukiwania wiosny w lesie. Nie było to trudne zadanie, w koło kwitły krzewy, drzewa wypuszczały młode listki, zieleniła się trawa, żuki dreptały po leśnych ścieżkach razem z nami, mrówki jak zawsze dzielnie pracowały naprawiały po zimie swoje kopce, a  ptaki uprzyjemniały nam pobyt w lesie swoim śpiewem.

Po spacerze wróciliśmy do izby leśnej na zasłużone pieczone kiełbaski. Podczas kiedy drugoklasiści posilali się kiełbaskami edukator czytał opowieść o jelonku Guziku, który próbował się dowiedzieć kim tak naprawdę jest.

I na tym musieliśmy zakończyć nasze spotkanie.

Do zobaczenia następnym razem!